Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

23 Nisan 2022 Cumartesi

EDA İLE KAZANIN FARKLARI VE KAZA NAMAZLARI

 

Eda ile Kazanın Farkları ve Kaza Namazları


281- 
SORU : Bir namazı vaktinde kılmaya ne denir. 
CEVAP : Eda
SORU : Vaktinden sonra kılmaya da ne denir. 
CEVAP : Kaza
SORU : Vaktinde kılınan veya kılınacak olan bir namaza ne denir. 
CEVAP : vaktiyye  veya  salât-ı hazıra
SORU : Vaktinde kılınmamış olan bir namaza ne denilir. Bunun dir.
CEVAP : faite  ,çoğulu fevait 

282- 
SORU : Vaktinde kılınmamış olan beş vakit farz namazlarının kazası nedir
CEVAP : Farz
SORU : Vitir namazının kazası nedir
CEVAP : Vacib 
SORU : Bir sabah namazı sünneti ile beraber kaçırılınca, ne yapılır
CEVAP : Bu sünnet farz ile beraber kaza edilir. 
SORU : Ne zaman kaza edilir
CEVAP : O günün güneş doğuşundan (kerahet vaktinin çıkışından) sonra istiva zamanına kadar 
SORU : Güneşin yükselişinden (kerahet vaktinden) önce ve istivadan sonra sünnet kaza edilri mi
CEVAP : Hayır
SORU : İmam Muhammed'e göre, bu sünnet yalnız olarak kaçırılmış olsa ne yapılır
CEVAP : Yine güneşin doğuşundan sonra istiva zamanına kadar kaza edilir. 
SORU : Bir de, öğle namazının her iki sünneti, farza yetişmek için terk edilecek olsa, ne yapılır
CEVAP : Farzdan sonra evvelki sünnet ve sonra iki rekat sünnet kaza edilir. Fetva bu şekildedir. 
SORU : Neden
CEVAP : Böylece vakit içinde sünnet iki defa gecikmemiş olur. 
SORU : Bununla beraber son iki rekat sünnetten sonra da dört rekat sünnet kaza edilebilir. mi
CEVAP : Evet
SORU : Neden
CEVAP : Namazın sırası iki defa değişmemesi için bunu daha iyi görenler  vardır.
SORU : Cuma namazının ilk dört rekat sünneti hakkında nasıl bir hüküm vardır
CEVAP : Bu öne alma ve sonraya bırakma hükmü vardır. 
SORU : Terk edilen diğer sünnetlerin kaza edilmesi gerekir mi 
CEVAP : Hayır
SORU: Başlanıldıktan sonra, her nasılsa terk edilmiş olan bir sünnetin (nafile namazın) kazası gerekir.mi
CEVAP : Evet
SORU : Örnek: Öğlenin son sünnetine başlamış iken, cenaze namazını kaçırmamak için bu Sünnet kesilmiş olsa ne yapmak gerekir
CEVAP : , Bu sünneti sonradan kaza etmek gerekir.

283- 
SORU : Bir namazı özürsüz yere kazaya bırakmak nedir
CEVAP : Büyük günahdır (kebiredir)
SORU : Bu namaz kaza edilmekle yerine getirilmiş olur. mu
CEVAP : Evet
SORU : Bunun geciktirilmesinden dolayı meydana gelen günahın bağışlanması için ne yapmak lazım
CEVAP : Tevbe etmek ve Allah'dan afv dilemek lazımdır. 
Herhangi bir bahane ile namazı geciktirip kazaya bırakmakdan son derece sakınmalıdır. Çünkü bunun günahı çok büyüktür. İnsan, gerek yaratıcısına karşı ve gerekse insanlara karşı olan borçlarını bir an önce ödemeğe çalışmalıdır. Hayatın süresi belli, çok azdır! Borçlarını ödemeden ahirete gidenlerin hallerine ne kadar acınsa azdır.
UYARI: Kazaya kalan altmış, yetmiş senelik bir çok namazlar belli bir günde (Ramazan ayının son cumasında) kılınacak bir günlük namaz ile kaza edileceği ve böylece bağışlanacağı hakkındaki sözlerin hiç bir dinî değeri yoktur. Bu konuda rivayet edilen bir hadis, hadis alimlerinin ve diğer alimlerin açıklamalarına göre asılsızdır, uydurmadır, ümmetin icmaına da aykırıdır. Çünkü böyle herhangi bir ibadet, senelerce terk edilmiş olan farzların ve vaciblerin yerini tutamaz. Böyle bir iddia, farzların ve vaciblerin terk edilmesini, önemsenmemesini gerektireceğinden akla, şeriata ve hikmete aykırıdır. Günah, kolaylığa sebeb olamaz. Bu usul ilminde bir esastır. Bir de bu hadisi nakledenler hadis alimlerinden değillerdir. Bir kaynak da gösterememektedirler. Artık bu naklin ne değeri olabilir?
Kazaya kalan namaz, bizim için yerine getirilmesi gerekir. Biz bunu yerine getirmek zorundayız, bunu yapmazsak azaba hak kazanmış oluruz. Şu kadar var ki, kazaya kalmış olan bir namazı Yüce Allah dilerse bağışlar ve dilerse bağışlamaz. Herhangi bir ibadet sebebiyle de sahibine bir çok sevablar da verebilir. Kimse bunlara karışamaz ve bunlar üzerinde kesin hüküm veremez. Yukardaki iddia, kesinlikle kazası gereken bir namazın, ona denk bir ibadetle kaza edilmesi hakkındaki farziyeti inkar etmektir ki, bu asla caiz olamaz. Bu konu üzerinde, Merhum Aliyyü'l-Kari'nin ve diğer alimlerin incelemeleri vardır. Aliyyü'l-Kari'nin "Mevzuatına", Abdurrahim Fetvasına ve "Mev'ize-i Hasene'ye" bakılsın!..

284- 
SORU : Bir kimsenin namazı kazaya kalınca eğer o kimse tertip sahibi ise ne yapmalı ?
CEVAP : Bu kaza namazı ile vakit namazları arasında sırayı gözetmek gerekir. 
SORU : Bir kimsenin namazı kazaya kalınca eğer o kimse tertip sahibi değise ne yapmalı ?
CEVAP :  Bu namazı kaza etmeden diğer namazları kılabilir.

285- 
SORU : Bir kimsenin tertib sahibi sayılabilmesi için, ne gereklidir 
CEVAP : En az altı vakit namazı kazaya kalmamış olmalıdır.
SORU : Altı vakit namaz kazaya kaldı mı, ne olur
CEVAP : Tertib sahibi olmaktan çıkar; 
SORU : Kaza namazları arasında ve ne de kaza namazları ile vakit namazları arasında sırayı gözetmesi gerekir mi
CEVAP : Hayır

286- 
SORU : Kazaya kalmış namazlarda eskiye ve yeniye gelince, bunlar kaç kısımdır. 
CEVAP : İki
1 . Yakın zamanda kazaya kalanlar
2 . Evvelce kaçırılmış bulunan (eski) namazlar
SORU : Yakın zamanda kazaya kalanlar altı vakte ulaşınca,  sıra gözetme gereğini ne olur  
CEVAP : İttifakla kalkar
SORU : Evvelce kaçırılmış bulunan (eski) namazlara gelince, bunlar da altı vakte ulaşmışsa,  sıra gözetmenin gereği ne olur
CEVAP : Geçerli kabul edilen fetvaya göre kalkar
SORU :  Bir kimse, vaktiyle bir ay namaz kılmayıp sonradan bunları kaza etmeden vakit namazlarını devamlı olarak kılmaya başlamışken tekrar bir vakit namazını kazaya bırakacak olsa, bu son namazını hatırladığı halde onu kaza etmeden vakit namazını kılabilir. mi
CEVAP : Evet
SORU : Böyle bir kimse, geçmişteki kaza namazlarını tamamen kılmadıkça tertib sahibi olabilir mi
CEVAP : Hayır, Sahih olan görüş budur.

287- 
SORU : Tertib sahibi olan zat, bir farz namazını vaktinde kılmamış olsa ne yapmalı
CEVAP : Bu namazı, ilk vakit namazından önce kaza etmesi gerekir. 
SORU : İmamı Azam'a göre vacib olan bir namazı özürsüz yere vaktinde kılmamış olsa ne yapmalı
CEVAP : Bu namazı, ilk vakit namazından önce kaza etmesi gerekir. 
SORU : Hayız ve nifas gibi namazı düşürecek bir nitelikte olmayan bir özürden dolayı vaktinde kılmamış olsa,ne yapmalı
CEVAP : Bu namazı, ilk vakit namazından önce kaza etmesi gerekir. 
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü gerek kaçırılan namazların arasında ve gerek bunlar ile vakit namazları arasında sırayı gözetmek esasen şarttır. 
SORU : Kazaya kalan namaz unutulup sonradan hatıra gelmişse vakit namazı kılınır mı ?
CEVAP : Evet
SORU : Vakit daralmışsa vakit namazı kılınır mı ?
CEVAP : Evet
SORU :  Kaçırılan namazlar çok olur da tertib sahibi olmaktan çıkılmışsa, vakit namazı kılınır mı ?
CEVAP : Evet
SORU : Tertib sahibi olan kimse, her nasılsa uykuya dalıp o günün sabah namazını kılamamış olsa, ne yapması gerek
CEVAP : Bu sabah namazını o günkü öğle namazından önce kaza etmesi gerekir. 
SORU : Bunu hatırladığı halde onu kaza etmeksizin öğlen namazını kılsa, 
CEVAP : İmam Muhammed'e göre bozulur. 
SORU : İmam Ebû Yusuf'a göre, 
CEVAP : Farz olmaktan çıkar, nafile olur.
SORU : İmamı Azam'a göre
CEVAP : Muvakkat (geçici) olarak sahih olur. 
SORU : Şöyle ki: Bundan sonra o sabah namazını kaza etmeden beş vakit namazı daha kılacak olsa ne olur ? 
CEVAP : Bu altı vaktin hepsi de sahih olmuş olur. 
SORU : Fakat böyle beş vakit namazını daha kılmadan o sabah namazını kaza ederse, ne olur ?
CEVAP : Arada kılmış olduğu vakit namazları fasid olup yeniden kılınmaları gerekir.
SORU : Yine böyle bir kimse, sabah namazını kaçırmış olduğu halde, bunu unutup öğle namazını kılacak olsa, bu öğle namazı sahih olur.mu
CEVAP : Evet
SORU : Yine bir kimse, kazaya kalmış olan yatsı namazını fecirden sonra hatırlamış olur da, vakit yalnız sabah namazını kılmaya müsait bulunursa, ne yapar ?
CEVAP : Sabah namazını kılar, 
SORU : Yatsı namazını daha önce kaza etmemesi, bu sabah namazının sıhhatine engel olur mu ?
CEVAP : Hayır
SORU : Ancak kaza namazını hatırladığı halde, vakit namazını pek uzatıp da bu bakımdan vaktin daralmasına sebebiyet verilmiş olursa, vakit namazı caiz olur mu ?
CEVAP : Hayır
HARAM : Kuranı Kerim gibi delili sabit olan inkarı küfrü gerektiren (şarabın haram olması )
CAİZ DEĞİL : Kuranı Kerim gibi delili sabit olmayan , inkarı küfrü gerektirmeyen (Hadis dahi olsa ) ictihat ile , kıyas ile ortaya koyulandır 
Aralarındaki fark inkarı halinde küfür olup olmamasıdır
(Bira , rakı v.s. sarhoşluk verenlerin haramlığı )
Ceza olarak aynı cezayı alır bunu yapan

288-
SORU : Kazaya kalmış namazlar (faiteler) birkaç tane olur da, vakit bunlardan yalnız bir kısmı ile vakit namazına müsait bulunsa, ne olur
CEVAP : Sahih olan görüşe göre, sırayı gözetme gereği düşer.
SORU :  Bir kimsenin, vitirden başka altı vakitten çok namazları kazaya kalmış olsa,  bunları kaza etmeden vakit namazlarını kılması sahih olur.mu
CEVAP : Evet
SORU : Bir kimsenin altı vakit namazları kazaya kalmış olsa, bunları kaza etmeden vakit namazlarını kılması sahih olur.mu
CEVAP : Evet
SORU : Neden
CEVAP :  Çünkü bu durumda tertibe riayet edilmesinde güçlük vardır. 
SORU : Kazaya kalmış namazlar (faiteler), vitirden başka altı vakit olunca ne sayılır, 
CEVAP : Çok
SORU : Kazaya kalmış namazlar (faiteler), vitirden başka  altıdan az olunca ne sayılır.
CEVAP : Az 
SORU : İmam Şafîî'ye göre, kazaya kalan namazlarla vakit namazları arasında sıra gözetilmesi nedir
CEVAP : Şart değildir, müstahabdır

289- 
SORU : Bir kimse, bir günlük namazlarından birini kaçırmış olduğu halde, bunu bir türlü belirleyemezse,
CEVAP : Bir günlük namazını yeniden kılar. 
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü böyle yapmakla kazaya kalan namaz, kesinlikle kılınmış olur; 
SORU : Diğerleri namazlar ne olur.
CEVAP : Nafile 
SORU : İki, üç ve daha ziyade günlerde birer vakit namaz kaçırılmış olduğu halde, bunların hangi namazlar olduğu belirlenemeyince
CEVAP : O kadar günün namazları yeniden kılınır. 

290- 
SORU : Kazaya kalan namazlar bir çok olunca, bunların her birini belirleyerek niyet edilmesi gerekir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü bunda güçlük vardır. 
SORU : Nasıl niyet edilmesi uygun olur:
CEVAP : ilk veya en son kazaya kalmış sabah veya öğle namazını kılmaya

291- 
SORU : Bir kimse, ne kadar namazı kazaya kaldığını bilmese ne yapar
CEVAP : , Kuvvetli olan görüşüne göre hareket eder. 
SORU : Ne zamana kadar kaza namazı kılar.
CEVAP : Üzerinde kaza namazı kalmadığına kanaat getirinceye kadar

292- 
SORU : Bir kimse, bir namazı kılıp kılmadığında şüphelense, ne yapar
CEVAP : Namazın vakti henüz çıkmamışsa onu yeniden kılar. 
SORU : Namazın vakti çıktıktan sonra şübhelense, 
CEVAP : Bir şey yapması gerekmez.
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü farzın sebebi olan vakit çıkmıştır. Bir müslümanın namazını vaktinde kılmış olması ise bir asıldır.

293- 
SORU : Müslüman olmayanların yurdunda İslâm'ı kabul edip bilgisizliğinden dolayı namazlarını kılamamış olan bir kimse, sonradan İslâm yurduna gelip din görevlerini öğrense, önceki namazları kaza etmesi gerekir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Fakat İslâm ülkesinde bulunup da ihtida eden (islamı kabul eden) kimse, bu hususta özürlü sayılır mı
CEVAP : Hayır
SORU : Namazlarını kılmakla ne zaman yükümlü olur. 
CEVAP : İslâmı kabul ettiği tarihten itibaren 
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü İslam yurdunda cehalet bir özür sayılmaz. Herkes din görevlerini ehlinden sorup öğrenebilir.

294- 
SORU : Bir kimse kaza namazını kılarken, cemaatle vakit namazına başlanacak olsa, cemaate katılabilir mi
CEVAP : Namazını tamamlamadıkça katılamaz
SORU : Tertib sahibi değilse
CEVAP : Aynıdır

295- 
SORU : Kazaya kalan aynı vaktin namazı,cemaatle,  kılınabilir mi.
CEVAP : Usulü üzere kılınabilir (Cemaat bahsine bakılsın!.)

296- 
SORU : Kaza namazlarının nerde kılınması daha iyidir. 
CEVAP : Evde
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü günahları örtüp açıklamamak lazımdır. Böyle bir açıklama Hakka karşı saygısızlık sayılır ve başkaları için de kötü bir örnek olabilir.

297- 
SORU : Bir kadın: "Yarınki gün şu kadar namaz kılayım diye niyet ettiği halde o gün adet görmeye başlasa
CEVAP : O namazı temiz olacağı günlerde kaza eder.
SORU : Bir kadın: "Yarınki gün şu kadar gün oruç tutayım diye niyet ettiği halde o gün adet görmeye başlasa
CEVAP :  Orucu temiz olacağı günlerde kaza eder.

298- 
SORU : Kaza namazlarının belli vakitleri var mıdır
CEVAP : Hayır , Üç kerahet vakti dışında, istenilen her vakitte kaza namazı kılınabilir.
SORU :  Kazaya kalmış bir öğle namazı akşamdan sonra kılınabilir mi
CEVAP : Evet
SORU : Akşam namazı da öğleden önce veya sonra kılınabilir mi
CEVAP : Evet

299- 
SORU : Kaza namazları ile uğraşmak,mı iyidir yoksa nafile namazları ile uğraşmak daha iyi ve daha önemlidir. 
CEVAP : Kaza namazları ile uğraşmak daha iyidir
SORU : Fakat farz namazların müekked olsun olmasın, sünnetleri buna dahil midir 
CEVAP : Hayır
SORU : Bu sünnetleri terk ederek bunların yerine kazaya niyet edilmesi daha iyi değildir. Bu sünnetlere niyet edilmesi evladır. Hatta kuşluk ve tesbih namazları gibi, haklarında nakil bulunan nafile namazlar da böyledir. Bunlara da böyle nafile olarak niyet etmek evladır. Neden
CEVAP : Çünkü bu sünnetler, farz namazları tamamlar, bunların yerine getirilmesi mümkün değildir. Kaza namazlarının ise, muayyen vakitleri olmadığı için onların her zaman yerine getirilmesi mümkündür.
SORU : Bununla beraber namazları kazaya bırakmak nedir
CEVAP : Günahtır. 
SORU : Bu günahdan mümkün olduğu kadar kurtulmak için sünnetleri feda etmek uygun olur mu 
CEVAP : Böyle bir günahı işleyen kimsenin fazla ibadet ederek Allah'ın bağışlamasına sığınması gerekirken, hakkında Peygamber şefaatinin tecelli etmesine vesile olacak bir takım sünnet ve nafileleri terk etmek nasıl uygun olabilir? Hem bir kısım vakit namazlarını kazaya bırakmak, hem de diğer bir kısım vakit namazlarını, kendilerini tamamlayan sünnetlerden ayırmak iki kat kusur olmaz mı? Buna aykırı olan bazı nakiller geçerli değildir. Bunlar kabul edilen fetvaya aykırıdır. Hem sünnetleri, hem de kaza namazlarını kılmaya elverişli vakit bulamadıklarını iddia edenler bulunursa bunlar insaflı bir iddiada bulunmuş sayılmazlar. Boş yere en kıymetli zamanlarını harcayan insanlar, bilmem böyle bir iddiaya nasıl kalkışabilir?..
(İskat-ı Salât bahsine bakılsın.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder